zondag 19 oktober 2008

Om jullie niet in verwarring te brengen...

... zal ik eerst voor de duidelijkheid even zeggen dat we Sint Maarten vóór Sint Nicolaas vieren, maar hier in huis zijn de voorbereidingen voor 5/12 al in volle gang. Afgelopen woensdag was 'De Knipperij' al geopend:



De_knipperij_1



En dat betekende drie (3!) uur lang knippen,



Knippen



en plakken



Plakken



Met deze verlanglijsten als resultaat:



Klaar



Omdat wij een 'Nee-nee'-sticker op de deur hebben krijgen we -gelukkig- geen folders binnen die vol staan met speelgoed dat we liever niet in huis hebben. Daarom had ik een paar van die prachtige catalogi van 'De Vlinder' (de houten speelgoedwinkel bij ons in de buurt) meegenomen, zodat ze die aan gort konden knippen. Ik had echt niet verwacht dat ze zich zó lang met hun verlanglijstjes bezig zouden houden, maar de boekjes werden eerst grondig doorgespit, vervolgens werden de gewenste cadeautjes heel secuur uitgeknipt en daarna had ik nog een plak-opdrachtje om het nog moeilijker te maken: Ik had de A4-tjes namelijk verdeeld in vier vakken. In het bovenste vak had ik één stip gezet, in dat vak mochten ze het cadeautje plakken dat ze het aller-allerliefste zouden willen krijgen. In het tweede vak vier stipjes, voor de cadeau's die ze daarna het liefste zouden willen en de andere twee vakken voor de rest. De achterkanten zijn inmiddels ook gevuld, want in de dagen daarna was 'De Knipperij' ook nog geopend. Als je dus eens een dagvullende activiteit zoekt om samen met de kinderen op een regenachtige dag te doen; ga verlanglijstjes maken!



Sinterklaasje Waarom zo vroeg al deze aandacht aan Sinterklaas? Je moet weten dat ik in ieder geval probeer om geen materialist te zijn (=moeilijk in deze maatschappij), maar de reden voor deze vroege verlanglijstjes-makerij is eigenlijk gewoon praktisch: Ik maak graag het een en ander zelf voor in de zak en als ik de lijstjes dan pas half november krijg... dan heb ik simpelweg niet genoeg tijd om cadeautjes te knutselen voor m'n meiden! De dag na 'De Knipperij'-deel 1 hebben Jan en ik ons dan ook gebogen over de verlanglijstjes. Eerst natuurlijk gediscussieerd of we aan de allerliefste wensen van de kids kunnen voldoen (Sinterklaas is toch een feest van 'je dromen uit laten komen', nietwaar?, dus we gaan voor de wensen die met stip op 1 staan, maar dan liefst wel tweedehands), we hebben ook bekeken of er cadeautjes bijstaan die we beslist niet in huis willen (viel wel mee) en tenslotte wat op welke lijst moet komen te staan: Lijst 1- De Gezins-Sint, Lijst 2- Sint bij opa en oma, Lijst 3- Kerst bij de andere opa en oma.



't Is altijd een hele bevalling dat Sinterklaas gedoe. Vooral een goed evenwicht vinden tussen niet te veel cadeau's, maar ze toch wel een beetje verwennen/verrassen (ik blijf het leuk vinden om vanalles te maken voor de meisjes!). Des te heerlijker is het dat we er nu uit zijn en ik weet waar ik de komende tijd aan kan gaan knutselen!



4 opmerkingen:

  1. Ja, het is inderdaad een heel gedoe om de juiste balans te vinden in het sinterklaas-gebeuren. Het knippen en plakken ziet er wel heel gezellig uit. Komend weekend ga ik mijn oudste dochter ook eens aan het werk zetten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest vooral lachen om het hoge "roze-gehalte"....! Ik zie mijn eigen verlanglijstjes van vroeger..! (hihi!)
    Trouwens, gauw ff plannen voor Sint bij TonTes; wij hebben nl. nog drie (!!) Sinterklazen en die wil ik ook graag inplannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo mevrouw verwonderland,
    ik heb een meid van 11 en een knul van bijna 6 dus oudste gelooft niet meer maar omdat jongste gelooft krijgt zij ook wat meestal knutseligs en voor zoonlief ligt alles al lekker te wachten in de bijkeuken zeer hoog wegstopt dit jaar is het hoofdthema dinos want ik heb in de kringloopwinkel een dinoknuffel gevonden dinoboekjes een 45cm hoge plastiek dino en jurasicparkfilm ook nog een grote zak duploblokken waarmee mamasint een garage zal bouwen en erin geparkeerd twee prachtige autotjes copie's van ferrari racewagens jaren 30style en wat ie ook wenst als hij op 6/12/08 opstaat en die tafel 1m80 lang staat vol en mooi versiert overal picniccen en chocolade (aldi) en speculoos nog geen enkel jaar hebben mijn kinderen gemerkt/gezegd is dit wel nieuw??!! ik doe net als piet wild gooien met mandarijnen en alle andere sint spullen heerlijk maximum 50€ voor allebei de kinderen super ja ik ben er gerust in alles is er al !! lieve groet Jezebelle uit Vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe ouder de kindern worden, hoe moeilijker is het om dit evenwicht te bewaren, zeker als je oma's hebt die zelf dingen willen kopen en die heel anders ingesteld zijn.
    Gelukkig hebben de oudsten dit wel door en is de kleinste nog wat jong om het bewust mee te maken. En ik heb me voorbereid: heb opa al aan het werk gezet om een houten stekker te maken voor de jonge spruit die hier alle stopcontacten uit wil proberen! Hij krijgt zijn eigen stopcontact ;)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...