woensdag 12 mei 2010

Conflicten verbinden

"Twee of meer kinderen die met elkaar in conflict zijn, komen in een negatieve spiraal die vaak tot afscheiding leidt. De boosheid breidt zich uit van de een naar de ander. En voor je het weet is er knallende ruzie, waar jij – met een beetje pech- ook nog bij betrokken bent.

Reik elkaar de hand als je boos op elkaar bent

Laat kinderen, van wie je weet dat ze snel met elkaar botsen, elkaars hand vast houden wanneer ze het oneens zijn of verschillende belangen hebben. De verbinding die daardoor tot stand komt maakt afscheiding (fysiek) onmogelijk. De kinderen verbinden zich en hun energie stroomt van de een naar de ander. Er is uitwisseling in energie en daardoor ook in visie en het verlangen om tot een oplossing te komen.
Natuurlijk kan je dit zelf ook met je kind doen. Het maakt jullie conflicten zachter."


Deze tekst is afkomstig van de website OpgroeienInVerbondenheid, waar je je gratis kunt abonneren op wekelijkse tips met betrekking tot opvoeding. Erg inspirerend en deze werkt! Ik heb het de afgelopen dagen geprobeerd en ik merkte bij de kinderen dat ze sneller een oplossing vonden en vriendelijker tegen elkaar praatten. Bij mezelf merkte ik dat ik minder boosheid voelde en me meer verbonden voelde, in plaats van afgescheiden. Zo los je samen een probleem op!



1 opmerking:

  1. Hedwig en Stefan16 mei 2010 om 19:50

    hallo Anneke,
    Wat een goeie tip! ik ga deze zeker uitproberen want mijn twee heren van 6 jaar hebben nogals eens last van verschillende meningen...
    en heb je je vakantie "overleeft"? met al jouw goede voornemens en tips?!
    Vast wel... ik zie op school weer!
    Warme groeten!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...