woensdag 3 maart 2010

Rag rug (spreek dit uit alsof je een kikker bent)

In ons vorige huis hadden we een bruin kleed op een bruine vloer, met bruine banken erbij. Was allemaal erg mooi bij de groene muren; erg bossig enzo. Maar nu hebben we witte vloeren en 'celadon' muren en vind ik dat bruine kleed ineens veel te bruin en wil ik kleur! Aangezien mijn nieuwe hobby haken is, kreeg ik het idee om een kleed te gaan haken. Maar hoe doe je dat? Even youtube geopend voor instructiefilmpjes, kom ik dit geweldige idee tegen: een kleed knopen...! Dat is nog eens makkelijk (en die mevrouw legt het met zo'n prettige stem uit...; helemaal geen probleem om daar vijf afleveringen naar te luisteren)


Natuurlijk moest ik dat zelf ook even proberen:   
IMG_4325 IMG_4326 IMG_4327 IMG_4328 IMG_4329 IMG_4330 


Knip een oude lap stof (dekbedovertrek, blouse, wat dan ook) in repen van ca 3 cm breed. Knip in elke reep aan het begin en einde een gaatje (zoals een knoopsgat).
Om te beginnen ga je twee repen aan elkaar knopen. Dat doe je door reep 2 een stukje door het begin-knoopsgat van reep 1 te halen. (foto 1) Daarna haal je het einde van reep 2 door het begin-knoopsgat van reep 2. (foto 2) Aantrekken en je hebt een knoop. (foto 3)
Daarna ga je verder met knopen: leg reep 1 over reep 2 (maak als het ware een C, zie foto 4).
Doe reep 1 onder reep 2 door en trek aan. Niet te strak, want dan kun je straks niet verder met knopen. (foto 5).
Ga door met knopen leggen tot je ca 10 knopen op een rij hebt. Dan ga je om de rij heen werken. Daarvoor haal je telkens reep 1 ook onder een lus van de eerder geknoopte rij door, daarna onder reep 2 en over zichzelf. Blijf zo doorgaan. Telkens als een reep te kort wordt, maak je er een nieuwe reep aan vast volgens bovenstaande foto's. (Maar eerlijk gezegd vond ik de youtube tutorial duidelijker)


Wel nog een paar tips van mij:
- De mevrouw uit de tutorial gebruikt een raar uitziende 'tool' (een gereedschapje) om makkelijker de repen stof door de lussen te krijgen. Ik gebruikte een haarspeldje van de meisjes dat ik vastklikte in het knoopsgat van reep 1.
- Gebruik stof dat niet te erg rafelt. Op zich is het rafelige effect wel leuk om te zien, maar na een x aantal keer je reep door lussen halen, rafelt de stof zó erg dat er niets overblijft...
- Je kunt op deze manier ook mandjes maken, door reep 2 af en toe strakker aan te trekken; de randen komen dan vanzelf omhoog! Op die manier maakte ik (van die niet zo geschikte rafel-stof ;-)) een vogelnestje.


Met het grote woonkamer-kleed ben ik nog bezig (ik heb niet zoveel lappen stof in de kleuren die ik wilde gebruiken, namelijk turquoise en paars). De meiden zijn inmiddels ook aangestoken; Fenne heeft van haar 'kleedje' alleen een roos gemaakt ~kon ze toch nog festonneren...!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...