donderdag 17 april 2008

Afgelopen dinsdag is onze jongste dochter alweer 2 jaar geworden! We hebben het die dag niet uitgebreid gevierd omdat ik aanstaande maandag ook jarig ben. Daarom hebben we zondag Groot Feest voor Lore (en een beetje voor mij).

Maar om nou haar echte verjaardag helemaal zonder feestelijkheden voorbij te laten gaan, dat vonden we ook weer niet leuk. Dus werden de slingers de avond ervoor opgehangen, hebben we haar (helaas zonder pappa) muzikaal wakker gezongen en werd er na het ontbijt nog snel een verjaardags-kroon in elkaar geknutseld door onze oudste. Overdag zijn de opa's en oma's langs geweest (ze konden het niet laten, wat natuurlijk ook wel heel leuk was!)
En 's avonds hebben we ook ons zelfbedachte verjaardags-ritueeltje gedaan en ons cadeautje (de pop op de foto) gegeven. Al met al toch een feestelijke dag!

In de aanloop naar zondag zijn we vorig weekend al flink aan het werk geweest: We hebben nu in onze gang een tweedehands-winkeltje... Dat zit zo: in onze familie is het eigenlijk wel zo'n beetje traditie dat je een verlanglijstje maakt van wat je nog wenst. Ik ben altijd een lijstjes-fan geweest, en ook aan het samenstellen van verlanglijstjes heb ik menig uur gespendeerd, want je probeert toch iets uit te zoeken wat
1) in de smaak valt bij de jarige
2) gebruikt gaat worden
3) duurzaam en van goede kwaliteit is
en last but not least:
4) wat pappa en mamma ook leuk vinden

Dit jaar doen we het anders, want met twee oudere zussen die al bergen speelgoed hebben vergaard is ons huis aardig verzadigd aan het raken met speelgoed, kleertjes en boeken. Natuurlijk kan er altijd nog wat bij, maar als we van al het bezoek cadeautjes gaan krijgen... dan wordt het toch behoorlijk vol hier in huis. En als ik dan denk aan alle mensen/kinderen op de wereld die zó weinig hebben, dan wil ik daar graag iets mee doen...
Al filosoferend kwamen we bij de Hobbit-traditie (uit 'In de ban van de ring' van Tolkien). Zij krijgen geen cadeautjes met hun verjaardagen, maar geven juist cadeautjes weg... Wij hebben daar onze eigen draai aan gegeven door onze zolder op te ruimen. Alle gasten die zondag op de verjaardag komen, mogen -als ze willen- iets uit onze 'Winkel van Sinkel' meenemen. Wie wil mag daarvoor een gift doen in de Grote Glazen Giften Pot (Fenne heeft de grootste glazen pot uitgezocht die we hebben, de meiden vinden het helemaal leuk als er iets 'verkocht' wordt uit onze shop!). De inhoud van deze pot gaat naar een goed doel. Alles wat overblijft na de verjaardag gaat of met een vriendin mee naar Roemenië, of het gaat naar de tweede kans. Opgeruimd staat netjes èn, als het goed is, een heleboel mensen blij gemaakt: de gasten die iets leuks uitzoeken, de mensen in Roemenië en wij, want ruimte in je huis is een groot goed!




Onze 'Winkel van Sinkel'

En over opruimen gesproken; bij mij is het eigenlijk altijd zo dat ik, als ik aan het 'opruimen' ben in mijn hoofd (dwz opnieuw de koers aan het bepalen ben), dat het huis er dan ook aan moet geloven... Gisteren heb ik zowat alle kasten op de begane grond leeg gehad en weer opnieuw ingedeeld. Heel veel dingen hebben een nieuwe plek gekregen (want andere behoeften; zo kunnen de meiden nu makkelijker zelf boterhammen smeren, zelf toetjes maken enz), sommige dingen zijn naar onze winkel verhuisd (ze vinden het helemaal niet erg als er bepaalde dingen weg gaan, onder het mom van 'voor het goede doel' vinden ze het nog wel jammer, maar toch ook okee, zó knap!) en weer andere kasten zijn nog leeg, klaar om gevuld te worden met spulletjes die ik nu graag om me heen wil hebben. Dat betekent dat de meiden nu zowat een echt knutsel-atelier hebben en er plek is ontstaan voor meer van mijn knutsel-spullen. Verder kunnen we nu makkelijker bij de spelletjes (want ik wil meer samen spelletjes spelen), we kunnen nu beter samen knutselen (want meer plek) en is de eettafel niet meer voortdurend bezaaid met knutselspul. En het leukste is eigenlijk nog wel dat het er ook nog eens mooier uitziet als ervoor. Wat wil je nog meer? Ik vind het heerlijk als dingen zo op z'n plek vallen, het geeft ook in mijn hoofd rust!

Binnenkort (als de verjaardagen gevierd zijn en het huis op orde is), kruip ik achter de naaimachine om een vogel te maken. Ik heb al een papieren proef-model klaar staan, dus ik kan zó aan de slag. Verder wil ik jullie ook nog graag mijn zelfgemaakte stempel laten zien en een foto van het gekleurde schelpenzand ('t was goed gelukt met het geraspte stoepkrijt; nogmaals bedankt voor de tip!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...